Τετάρτη 31 Ιουλίου 2019

Τό κάλυμμα τῶν γυναικῶν κατά τήν διάρκεια τῆς Θείας λατρείας




Τό κάλυμμα τῶν γυναικῶν κατά τήν διάρκεια τῆς Θείας λατρείας

(Α΄ Κορινθίους ΙΑ΄ 1-16)

Ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὁ κῆρυξ τῶν ἐθνῶν, τό στόμα τοῦ Κυρίου, ὅπως τόν ἀποκαλεῖ ἡ Ἐκκλησία· στήν πρώτη του πρός Κορινθίους ἐπιστολή συμβουλεύει τή νεόφυτη χριστιανική κοινότητα τῆς Κορίνθου, ἰδιαιτέρως δέ τίς γυναῖκες μέ πολλή διάκριση καί ἀγάπη, ἀλλά πάντοτε σύμφωνα μέ τούς νόμους τοῦ Θεοῦ καί τή χριστιανική θεολογία, γιά πράγματα καθημερινά καί ἁπλά, τά ὁποῖα παρ’ ὅλα αὐτά ἔχουν ἄμεση καί οὐσιαστική σύνδεση μέ τήν ἴδια τή σωτηρία μας καί μέ τίς ἀλήθειες πού μᾶς δίδαξε ὁ φιλάνθρωπος Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ. Ἡ σωτηρία γιά τόν καθένα μας ἐπιτυγχάνεται ἀκριβῶς μέ τήν ὑπακοή στό ἀλάνθαστο καί δίκαιο θέλημα Του.

Οἱ συμβουλές αὐτές τοῦ ἀποστόλου Παύλου εἶναι γραμμένες στήν Καινή Διαθήκη καί ἔχουν ἰσχὺ καί κῦρος αἰώνιο. Ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀδύνατον νά τροποποιηθεῖ ἤ νά βελτιωθεῖ, ὅπως θά ἀπαιτοῦσε ἡ σύγχρονη ἐποχή μας, ἡ ἐποχή τῆς ἀμφισβήτησης, διότι ὁ νόμος του εἶναι ὄχι μόνον τέλειος, ἀλλά καί ὁ καταλληλότερος γιά τήν καλή πορεία μιᾶς χριστιανικῆς κοινωνίας. Γι' αὐτό καί ὁ Κύριος τονίζει: «Ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι» (Ματθαίου 24,35).

Οἱ χριστιανικές κοινωνίες ἐπηρεασμένες ἀπό τά ἀντίθεα κηρύγματα τῆς συγχρόνου ἐποχῆς καί ἰδιαιτέρως ἀπό τά κηρύγματα τοῦ φεμινιστικοῦ κινήματος, ἔχουν σχηματίσει ἄλλες πεποιθήσεις καί στέκονται μέ ἐχθρότητα ἀπέναντι στίς χριστιανικές ἀλήθειες. Ἕνας χριστιανός σήμερα καί μάλιστα μιά χριστιανή γυναῖκα δυσανασχετεῖ μέ τίς διδασκαλίες τοῦ Εὐαγγελίου, παρ’ ὅτι γνωρίζει ὅτι τό Εὐαγγέλιο εἶναι αὐτό πού ἀνύψωσε τή γυναῖκα σέ τέτοια δόξα καί τιμή. Δέν ἀρκεῖται ὅμως ἡ σύγχρονη πιστή γυναῖκα, ὅπως φαίνεται, στό ὕψος πού τήν ἀνέβασε ὁ Χριστός καί ἀναζητᾶ θέσεις πού δέν τῆς πρέπουν οὔτε τῆς τίς παρέχει ὁ Κύριος. Παρ’ ὅλη ὅμως τήν ἀπαρέσκεια αὐτή ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ πρέπει νά ἀκούγεται καί ὅσοι θέλουν νά εὐθυγραμμίζουν τή ζωή τους μέ τό Εὐαγγέλιο ἄς ἀκούσουν κι ἄς τό κάνουν πράξη.

Ζ.Τ.



Διδαχή τοῦ Ἀποστόλου Παῦλου
γιά τό κάλυμμα τῶν γυναικῶν



Τό κάλυμμα τῶν γυναικῶν κατά τήν διάρκεια
τῆς Θείας λατρείας

(Α΄ Κορινθίους ΙΑ΄ 1-16)

Ἐλεύθερη ἀπόδοση.

«Σᾶς παρακαλῶ ἀγαπητοί μου, ἀδελφοί, νά μέ μιμηθεῖται, ὅπως κι ἐγώ ἔγινα μιμητής τοῦ Χριστοῦ. Θά σᾶς συμβουλεύσω αὐτή τή φορά γιά κάποιες ἀταξίες πού συμβαίνουν στίς συνάξεις σας κατά τήν ὥρα τῆς Θείας Λατρείας. Εἶναι ὁπωσδήποτε ἔπαινος γιά σᾶς νά κρατᾶτε στερεά καί μέ ἀκρίβεια τίς συμβουλές καί τίς διδασκαλίες μου ὅπως σᾶς τίς παρέδωσα παλαιότερα προφορικῶς καί τώρα γραπτῶς.

Θέλω νά γνωρίζετε, ὅτι κάθε ἄνδρας Χριστιανός ἔχει ὡς κεφαλή πού τόν ἐξουσιάζει καί τόν διευθύνει, τόν Χριστό· κεφαλή δέ τῆς γυναικός εἶναι ὁ ἄνδρας της· κεφαλή δὲ τοῦ Χριστοῦ εἶναι ὁ Θεός Πατέρας, ὁ ὁποῖος τόν ἐγέννησε ἐκ τῆς Οὐσίας του ἀνάρχως.

Κάθε ἄνδρας πού προσεύχεται ἤ διδάσκει τό θέλημα τοῦ Θεοῦ κατά τήν ὥρα τῆς κοινῆς Θείας Λατρείας, ὅταν ἔχει στό κεφάλι του κάλυμμα, τό ὁποῖο εἶναι σύμβολο ὑποταγῆς, καταντροπιάζει τήν κεφαλή του, διότι ἔρχεται νά λατρεύσει ἤ νά ὑπηρετήσει τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος τοῦ ἔδωσε τό ἀξίωμα αὐτό· δηλαδή, τήν κυριαρχία ἐπί τῆς γυναικός.

Κάθε γυναῖκα πού προσεύχεται ἤ διακονεῖ χωρίς κάλυμμα στήν κεφαλή της καί ἀντροφέρνει, καταντροπιάζει τήν ἴδια της τήν κεφαλή, δηλαδή τόν ἄνδρα της, ἐπειδή ἁρπάζει τό ἀξίωμά του καί διεκδικεῖ τήν ὑπεροχή. Ἡ γυναῖκα αὐτή μοιάζει σὰν κι ἐκείνη πού ξύρισε τό κεφάλι της.

Ἄν δέν εἶναι σεμνά καλυμμένη μιά γυναῖκα, ἄς κουρεύει λοιπόν, καί τά μαλλιά της, ὅπως κουρεύεται ὁ ἄνδρας. Ἄν ὅμως εἶναι ἄσχημο καί ἀπρεπές γιά τή γυναῖκα νά κουρεύει ἤ νά ξυρίζει τά μαλλιά της, ἄς καλύπτεται καλά κι ἄς μή προσπαθεῖ νά μιμεῖται τόν ἄνδρα.

Ὁ ἄνδρας δέν εἶναι πρέπον νά καλύπτει τήν κεφαλή του, ἐπειδή ὁ Θεός ἀπό τήν ἀρχή τόν ἔπλασε σὰν ἐκπρόσωπό Του. Ὡς ἐκπρόσωπος, λοιπόν, ὁ ἄνδρας τῆς κυριαρχίας τοῦ Θεοῦ ἐπί τῆς γῆς εἶναι γι' αὐτό εἰκόνα καί δόξα τοῦ Θεοῦ περισσότερο ἀπό τή γυναῖκα. Ἡ γυναῖκα πάλι ὡς τό ἐξαιρετικότερο ἀπό τά ἄλλα κτίσματα πού ἔχει ὑπό τήν ἐξουσία του ὁ ἄνδρας, εἶναι ἡ δόξα τοῦ ἀνδρός.

Πράγματι ὁ ἄνδρας ὑπερέχει τῆς γυναικός, διότι δέν ἔγινε ὁ ἄνδρας ἀπό τή γυναῖκα, ἀλλά ἡ γυναῖκα ἔγινε ἀπό τόν ἄνδρα.

Ἐπιπλέον δέν κτίσθηκε ὁ ἄνδρας γιά νά βοηθῆ τή γυναῖκα, ἀλλ’ ἡ γυναῖκα πλάστηκε πρός χάριν καί βοήθεια τοῦ ἀνδρός.

Γι αὐτό τό λόγο ὀφείλει ἡ γυναῖκα ἀπό σεβασμό καί ἐντροπή πρός τούς ἁγίους ἀγγέλους, πού ἀοράτως βρίσκονται πάντοτε δίπλα μας, νά ἔχει στήν κεφαλή της κάλυμμα, τό ὁποῖο εἶναι σύμβολο τῆς ἐξουσίας πού ἔχει ἐπ’ αὐτῆς ὁ ἄνδρας.

Ἕως πού φθάνει ὅμως ἡ ἐξουσία τοῦ ἀνδρός;

Μή νομίσετε, ὅτι ἡ ἐξουσία τοῦ ἄνδρός εἶναι ἀπεριόριστη, διότι μετά τήν δημιουργία τῶν πρωτοπλάστων, οὔτε ἄνδρας γεννᾶται χωρίς γυναῖκα, οὔτε γυναῖκα χωρίς ἄνδρα, σύμφωνα μέ τούς νόμους πού ὅρισε ὁ Κύριος.

Ὅπως ἡ γυναῖκα προῆλθε ἀπό τόν ἄνδρα, ἔτσι ἀπό τότε καί ὁ ἄνδρας γεννᾶται διά μέσου τῆς γυναικός, ὅλα δὲ τή κτίσματα καί μαζί μ΄ αὐτά κι ὁ ἄνδρας, ἔχουν τήν ἀρχή καί τήν ὕπαρξή τους ἀπό τόν Θεό.

Λοιπόν, κρίνεται μόνοι σας ὁ καθένας μέ κρίση ὀρθή καί δικαία. Εἶναι πρέπον γιά τήν γυναῖκα νά προσεύχεται στόν Θεό χωρίς κάλυμμα στήν κεφαλή της;

Ἤ μήπως καί αὐτή ἡ ἴδια ἡ φύση μας, ἡ ὁποία δίνει μακρυὰ καί πολλά μαλλιά περισσότερο στή γυναῖκα, δέν σᾶς διδάσκει, ὅτι ὁ ἄνδρας μέν, ἐάν τρέφει μαλλιά ὅπως ή γυναῖκα εἶναι ντροπή γι' αὐτόν· ἡ γυναῖκα δὲ, ἐάν τρέφει τά μαλλιά της εἶναι δόξα γι' αὐτήν καί τίς ἔχουν δοθεῖ σὰν ἕνα φυσικό πέπλο;

Ἐάν παρ΄ ὅλα ὅσα εἴπαμε, νομίζει κανείς ὅτι πρέπει νά ἀντιλέγει καί νά γίνεται ἐριστικός καί φιλόνεικος, ἄς γνωρίζει ὅτι ἐμεῖς δέν ἔχουμε τέτοια συνήθεια οὔτε ἡ Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ».

Ιωσήφ Βρυεννιος για την ορθοδοξία και την αίρεση






«Ἔστί κακή ὁμόνοια, καί καλή διαφωνία·
ἔστι σχισθῆναι καλῶς, καί ὁμονοῆσαι κακῶς· οἷς γάρ ἡ
φιλία ἀπωλείας πρόξενος, τούτοις τό μῖσος ἀρετῆς ὑπόθεσις γίνεται· καί κρείσσων ἐμπαθοῦς ὁμονοίας, ἡ ὑπέρ
ἀπαθείας διάστασις· καλόν τό εἰρηνεύειν πρός πάντας,
ἀλλ’ ὁμονοοῦντας πρός τήν εὐσέβειαν· ἡ γάρ εἰρήνη μετά
μέν τοῦ δικαίου καί πρέποντος, κάλλιστόν ἐστι κτῆμα καί
λυσιτελέστατον, μετά δέ κακίας, ἤ δουλείας ἐπονειδίστου,
πάντων αἴσχιστον τε καί βλαβερώτατον. Ἐπεί οὐδείς δύναται
κτήσασθαι τήν ἀγάπην τῶν πονηρῶν καί κακῶν, χωρίς κακίας καί πονηρίας· μεγάλη δέ ἀρετή τοῦ δικαίου, ὅταν ἔχῃ
τούς τοῦ Θεοῦ ἐχθρούς, ἐχθρούς· καί τούς αὐτοῦ φίλους,
φίλους· ὥσπερ μεγάλη κακία ἁμαρτωλοῦ, ὅταν τούς τοῦ
Θεοῦ φίλους ἔχῃ ἐχθρούς, καί τούς ἐχθρούς αὐτοῦ φίλους»
 «Εἰ δὲ φανείη τις τῶν ἐπισκόπωνπρεσβυτέρων διακόνων, … τοῖςἀκοινωνήτοις κοινωνῶνκαὶ τοῦτονἀκοινώνητον εἶναι»                                                                              (Β΄Κανὼν Συνόδου Ἀντιοχείας)

     Εἶναι πράγματι ἐντυπωσιακή ἡ  αὐστηρότητα πού ἐπιβάλλουν οἱ ἅγιοι Πατέρες ἀπέναντι ὄχι μόνο στούς αἱρετικούς ἄλλα καί στά μέλη τῆς Ἐκκλησίας πού ὑϊοθετοῦν κακοδοξίες, γιατὶ ἡ Ἐκκλησία δὲν διασπᾶται μόνο ἀπὸ τοὺς αἱρετικούς, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ πιστεύουν καὶ διαδίδουν τὰ παρόμοια: «Οὐχ ὑπὸ τῶν αἱρετικῶν διατέτμηται μόνον, ἀλλὰ καὶ ὑπὸ τῶν τὰ αὐτὰ φρονεῖν ἀλλήλοις λεγόντων διασπᾶται».[1] Τὸ παραμικρὸ ζήτημα ποὺ ἀφορᾶ τὸν Θεὸ δὲν εἶναι μικρό, κατά τον  Ἅγιο Γρηγόριο  Παλαμᾶ.[2]
Ὁ Χρυσορρήμων Ἰωάννης  μᾶς λέει: «Ὄχι μόνο οἱ ἁμαρτάνοντες, ἀλλὰ καὶ ἐκεῖνοι ποὺ ἐπαινοῦν τοὺς ἁμαρτάνοντες ὑφίστανται τὴν ἴδια ἢ καὶ χειρότερη τιμωρία».[3] «Κάθε κληρικό –λέει  ὁ ἅγιος Συμεὼν ὁ θεολόγος– τοῦ ὁποίου ἡ πίστις, οἱ λόγοι καὶ τὰ ἔργα δὲν συμφωνοῦν μὲ τὶς διδασκαλίες τῶν Ἁγίων πατέρων νὰ μὴν τὸν δεχόμαστε στὴν οἰκία μας. Ἀλλὰ νὰ τὸν ἀποστρεφόμεθα καὶ νὰ τὸν μισοῦμε ὡς δαίμονα, ἔστω κι ἄν ἀνασταίνει νεκροὺς καὶ κάνει ἄλλα μύρια θαύματα».[4]
   Εἶναι ἄραγε αὐτή ἡ αὐστηρότητα μία αὐθαίρετη σκληρότητα καί «ἰδιοτροπία» τῶν ἁγίων; Φυσικά καί ὄχι! Ὁ ἴδιος ὁ Κύριός μας πρῶτος δίδαξε ξεκάθαρα ποιά πρέπει νά εἶναι ἡ ἀντίδρασή μας ὅταν ἀκοῦμε διδασκαλίες ἀντίθετες ἀπό αὐτές πού παρέδωσε ὁ Ἴδιος καί 
οἱ μαθητές Του.  Ἰησοῦς Χριστὸς δίδαξε ὅτι τὰ δικά Του πρόβατα ὅταν ἀκοῦν τὴν φωνὴ ξένου διδασκάλου φεύγουν. «Ἀλλοτρίῳ δέ [σ.σ. ποιμένα]οὐ μὴ ἀκολουθήσωσιν, ἀλλὰ φεύξονται ἀπὸ αὐτοῦ, ὅτι οὐκ οἴδασι τῶν ἀλλοτρίων τὴν φωνήν»[5] και αμέσως μετά τὴν Ἀποτείχιση  δίδαξαν οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι: «...Διὸ φευκτέον [νὰ φεύγετε] ἀπὸ τῶν φθοροποιῶν ποιμένων».[6]
Ὄχι λίγες φορές, οἱ ἐπίσημοι ποιμένες δηλητηρίασαν τὸ ποίμνιο -μέσῳ στρεβλῆς διδασκαλίας- ὁδηγώντας το στὴ λατρεία ἄλλων θεῶν. Γιατί «ἡ αἵρεση» ὄχι μόνο «εἶναι πίστη σὲ ξένο Θεό»,[7] ἀλλά «ἔχει ἐνδυθῆ ὁλόκληρον τὸν διάβολο».[8]
Στίς ἡμέρες μας οἱ ἐπίσκοποι ἀπροκάλυπτα ἀποδείχτηκαν ψευδοεπίσκοποί γιατί μολύνουν τήν Πίστη, συγκαταβαίνοντας σέ αἱρετικούς. «Ἀλλοίμονο σὲ ὅσους μολύνουν τὴν Ἁγία Πίστη μὲ αἱρέσεις ἢ συγκαταβαίνουν στοὺς αἱρετικούς». [9]
Ὁ ὅσιος Ἀντίοχος ὁ Πανδέκτης ἔλεγε πὼς ἐκεῖνον ποὺ δὲν ἔχει τὴν ὀρθὴ πίστη πρέπει ὄχι μόνο νὰ τὸν ἀποστρεφόμαστε ἀλλὰ καὶ νὰ τὸν ἀναθεματί-ζουμε, δηλαδὴ νὰ τὸν θεωροῦμε ὅτι βρίσκεται ἐκτὸς Ἐκκλησίας.[10] «Οὔτε γιὰ λίγη ὥρα δὲν δεχόμαστε σχέση μὲ αὐτοὺς ποὺ κουτσαίνουν στὴν πίστη»[11]… «ἀκόμα  κι ἂν αὐτοί μᾶς φαίνονται πολὺ γνήσιοι καὶ ἐπίσημοι, ἐμεῖς πρέπει νὰ τοὺς σιχαι-νόμαστε, ὅσοι ἀγαπᾶμε τὸν Κύριο».[12]
 ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀποφαίνεται: «Καὶ εἰ φίλοι κατὰ Θεὸν, πῶς τῇ κοινωνίᾳ τῶν ἑτεροδόξων κοινωνοῦντες; Οὐ γὰρ φίλοι οἱ τοιοῦτοι ἀληθινοὶ καὶ πιστοί».[13] Ὁ ἴδιος Ἅγιος  λέει: «Οἱ μὲν[αἱρετικοὶ] τέλεον περὶ τὴν πίστιν ἐναυάγησαν. οἱ δὲ εἰ καὶ τοῖς λογισμοῖς οὐ κατεποντίσθηκαν,ὅμως τῇ κοινωνίᾳ τῆς αἱρέσεως συνόλλυνται [ἐξ αἰτίας τῆς κοινωνίας μὲ τοὺς αἱρετικοὺς θὰ χαθοῦν μαζί τους]».[14] Θεωρεῖ«προδοσία τῆς Ὀρθοδόξου Ὁμολογίας» τὸ νὰ παραμένει κάποιος ἐν κοινωνίᾳ μὲ τὸν κακοδοξοῦντα ἐπίσκοπόν του».[15]
 Αὐτές οἱ Πατερικές θέσεις  ἐνσωματώθηκαν  καὶ στὰ  Πρακτικὰ τῆς Ζ΄Οἰκουμενικῆς Συνόδου: «Ὅποιος δικαιώνει αἵρεση ἂς εἶναι ἀναθεματισμένος».
Ὁ Μ. Ἀθανάσιος γιὰ αὐτὸν ποὺ φρονεῖ ἀσεβῆ δόγματα ἀναφέρει:«Ἀποφύγετε αὐτὸν καὶ ἔτσι θὰ διατηρήσετε τὴν πίστη σας καθαρή».[16] Κατὰ τὸν ἅγιο Νεκτάριο Αἰγίνης: «ἡ κοινωνία μὲ αὐτὸν [τὸν κακόδοξο καὶ αἱρετικό] μολύνει τὴν πίστη μὲ τὶς εὐθύνες ποὺ αὐτὸ συνεπάγεται. Λοιπὸν ἡ ἐξωτερικὴ ἀκοι-νωνησία προστατεύει ἀπὸ τὴν ἐσωτερικὴ ἀλλοτριότητα»… «Εἶναι ψευδὲς ἐκεῖνο ὅπου ἐπιφέρουσιν, ὅτι αἱ ὁδοὶ τῆς εὐσεβείας εἶναι πολλαί... ὁδὸς μία καὶ αὐτὴ στενὴ καὶ ὄχι πλατεῖα... εἷς καὶ μόνος Θεὸς καὶ Κύριος».[17]
 Ἂν ὁ εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης, ὁ «μαθητὴς τῆς ἀγάπης» λέει ὅτι κάποιον ποὺ δὲν ἀποδέχεται τὴν διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Ἀποστόλων οὔτε στὸ σπίτι σας νὰ τὸν βάζετε, οὔτε καλημέρα νὰ τοῦ λέτε, γιατὶ συγκοινωνῆτε μὲ τὰ πονηρά του ἔργα γενόμενοι συνένοχοι, πόσο μᾶλλον νὰ τὸν ἀποδεχόμαστε στὸν ναὸ ὡς λειτουργό;[18]
Ἂν ὁ Μ. Βασίλειος τονίζει: «Αἱρετικὸν ἄνθρωπον ἀποστρέφεσθαι»,[19] πόσο μᾶλλον τον κακόδοξο κληρικό;
Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος μᾶς ἐξηγεῖ: «Ὄχι μόνο ἂν κάποιοι λένε συνολικὰ ἀντίθετα πράγματα ποὺ ἀνατρέπουν τὰ πάντα, ἀλλὰ καὶ τὸ παραμικρὸ ἀντίθετο νὰ διδάξουν νὰ εἶναι ἀναθεματισμένοι».[20] «Ἀπὸ αὐτοὺς πρέπει νὰ πεταγόμαστε μακρυὰ ὅπως πεταγόμαστε ὅταν συναντάμε ἕνα φίδι, καὶ νὰ διακόπτουμε κάθε κοινωνία καὶ νὰ φεύγουμε μὲ ὅλη μας τὴν δύναμη, ἀκόμα κι ἄν μᾶς φαίνονται σεβάσμιοι καὶ πρᾶοι»,  διδάσκει ὁ Μ. Φώτιος.[21] Τί στὰ ἀλήθεια ἐλπίζουμε νὰ κληρονομήσουμε ἐμεῖς ποὺ οἰκειοθελῶς καὶ προθύμως ἀκολουθοῦμε τοὺς σύγχρονους αἱρετίζοντες Ἐπισκόπουςπαρά τήν ὀργή τοῦ Θεοῦ καί τήν κόλαση;
«Εἰ δέ τις προσποιεῖται ὁμολογεῖν μὲν ὀρθὴν πίστιν, φαίνεται δὲ κοινωνῶν ἐκείνοις [ἂν κάποιος προσποιούμενος ὁμολογεῖ τὴν ὀρθὴ πίστι, ἀλλὰ κοινωνεῖ  μὲ τοὺς αἱρετικούς] τὸν τοιοῦτον προτρέψασθε ἀπέχεσθαι τῆς τοιούτης συνηθείας· καὶ ἐὰν μὲν ἐπαγγέλληται, ἔχετε τὸν τοιοῦτον ὡς ἀδελφόν· [καὶ ἐὰν σᾶς ὑποσχεθεῖ ὅτι θὰ διακόψει τὴν κοινωνία μὲ τοὺς αἱρετικούς –καὶ τὸ πράξει– νὰ τὸν ἔχετε ὡς ἀδελφό σας] ἐὰν δὲ φιλονίκως ἐπιμένῃ τὸν τοιοῦτον παραιτῆσθε [ξεκόψτε ἀπὸ αὐτόν]».[22]
Ὁ ἅγιος Ἰὼβ Ἰασίτης ὁ Ὁμολογητὴς ἔλεγε: «Νὰ μὴν τοὺς συνανα-στρεφόμαστε λοιπόν [τοὺς Λατινόφρονες…Θὰ προσπαθήσουμε μὲ ὅλες μας τὶς δυνάμεις νὰ μὴ μολυνθοῦμε μὲ τὴν ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μαζί τους καὶ νὰ μὴ μετέχουμε στὴν ψώρα, ἢ τὴν ὀλέθρια ἀσθένειά τους. Θὰ προφυλάξουμε ἐπίσης τοὺς ἑαυτούς μας μὲ κάθε τρόπο καὶ θὰ ἀπέχουμε τελείως ἀπὸ τὴν φατρία τους».[23]
Ὁ Ἅγιος Μελέτιος Γαλησιώτης:«Αἱρετικοί εἰσιν οἱ λατίνοι καὶ οἱ συγκοι-νωνοῦντες αὐτοῖς ἀπόλλυνται…».[24]
Ὁ ἅγ. Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς προσθέτει: «Ἐφόσον ὁ Καλέκας εἶναι μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο καὶ τόσες φορές ἀποκομμένος ἀπὸ ὁλόκληρο τὸ πλήρωμα τῶν Ὀρθοδόξων, εἶναι κατὰ συνέπεια ἀδύνατο νὰ ἀνήκει στοὺς εὐσεβεῖς, ὅποιος δὲν ἔχει ἀποχωρισθεῖ ἀπὸ αὐτόν. Ἀντιθέτως, ὅποιος γιὰ τοὺς λόγους αὐτοὺς εἶναι ἀποχωρισμένος ἀπὸ τὸν Καλέκα, τότε ἀνήκει πράγματι στὸν κατάλογο τῶν Χριστιανῶν καὶ εἶναι ἑνωμένος μὲ τὸν Θεό κατὰ τὴν εὐσεβῆ πίστη».[25] Καί ἐπιπλέον«Εἶναι ἀδύνατο κάποιος νὰ ἐπικοινωνεῖ ἐκκλησιαστικῶς μὲ τὸν Πατριάρχη (Καλέκακαὶ νὰ εἶναι Ὀρθόδοξος…, ἐνῷ αὐτὸς ποὺ ἦταν ἀποτειχισμένος  εἶναι ἑνωμένος μὲ τὴν εὐσεβῆ πίστη».[26] Πρέπει πάλι νὰ τονίσουμε -γιατὶ ἔχει ὕψιστη σημασία-ὅτι, ὅταν ὁ Γρηγόριος τά δίδασκε αὐτά, ἦταν ἀποτειχισμένος καὶ ὁ Καλέκας δὲν εἶχε ἀκόμη καταδικαστεῖ Συνοδικῶς!
Ὁ ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης θυμίζει τὴν προσταγὴ τοῦ Μ. Ἀθανασίου: «…μηδεμίαν κοινωνίαν ἔχειν ἡμᾶς πρὸς τοὺς αἱρετικούς, ἀλλὰ μὴν μηδὲ πρὸς τοὺς κοινωνοῦντας μετὰ τῶν ἀσεβῶν».[27]Ὥστε «νόμιμα» καταλήγει στὴν τελική του θέση: «… μήτε κοινωνεῖν αὐτοῖς[τοῖς αἱρετικοῖς]μήτε ἀναφέρειν… ἐπὶ τῆς θείας λειτουργίας· ὅτι μέγισται ἀπειλαὶ κεῖνται παρὰ τῶν ἁγίων ἐκφωνηθεῖσαι τοῖς συγκαταβαίνουσιν αὐτοῖς μέχρι καὶ ἑστιάσεως….[28] Οἱ Ἀποστολικοὶ Κανόνες στηρίζουν ἀπόλυτα αὐτὴ τὴν θέση: «Ἐὰν κάποιος συμπροσευχηθεῖ μὲ ἕναν ἀκοινώνητο ἔστω καὶ μέσα σὲ σπίτι, νὰ εἶναι καὶ αὐτὸς ἀκοινώνητος».[29]
Λέει ὁ ἅγιος Μᾶρκος: «… Νὰ συμβουλεύσεις δὲ τοὺς Ἱερεῖς τοῦ Θεοῦ νὰ ἀποφεύγουν μὲ κάθε τρόπο τὴν ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τὸν λατινόφρονα μητροπολίτη τους καὶ οὔτε νὰ συλλειτουργοῦν μαζί του, οὔτε νὰ τὸν μνημονεύουν καθόλου, οὔτε νὰ τὸν θεωροῦν ἀρχιερέα, ἀλλὰ ὡς μισθωτὸ λύκο! …Νὰ ἀποφεύγετε λοιπὸν καὶ ἐσεῖς ἀδελφοί, τὴν ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τοὺς ἀκοινωνήτους καὶ τὸ μνημόσυνο τῶν ἀμνημονεύτων. Ὁ Λατινόφρων αὐτὸς θὰ καταδικαστεῖ μαζὶ μὲ τοὺς Λατίνους καὶ θὰ θεωρηθεῖ ὡς παραβάτης τῆς πίσ-τεως»[30]… «Φευκτέον αὐτούς, ὡς φεύγει τις ἀπό ὄφεως, ὡς αὐτοὺς ἐκείνους, ἢ κἀ-κείνων πολλῷ δήπου χείρονας, ὡς χριστέμπορους καὶ χριστοκάπηλους… Φεύγετε οὖν αὐτοὺς ἀδελφοί, καὶ τὴν πρὸς αὐτοὺς κοινωνίαν.Οἱ γὰρ τοιοῦτοι ψευδαπόστολοι, ἐργᾶται δόλιοι, μετασχηματιζόμενοι εἰς ἀποστόλους Χριστοῦ».31] Εἶναι σημαντικὸ νὰ τονίσουμε ὅτι ὁ Ἅγιος δὲν ἐγείρει ζητήματα ὅπως ἡ ἀναγκαιότητα Συνοδικῆς ἔγκρισης, ὁ κίνδυνος σχίσματος ἢ τάχα τῆς ἀποκοπῆς ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία ἢ ζήτημα ἐφαρμογῆς οἰκονομίας, ἢ χάρη τῆς εἰρήνης ἢ χάρη τῆς συνέχισης τοῦ κηρύγματος.
Μετὰ τὴν ὑπογραφὴ τῆς ψευδο-ένωσης στὴ Φερράρα-Φλωρεντία ὁ ἅγ. Μᾶρκος εἶπε: «Εἶμαι πεπεισμένος ὅτι ὅσον ἀπομακρύνομαι ἀπὸ τούτου [τοῦ Πατριάρχη] καὶ ἀπὸ τοὺς τοιούτους [τοὺς Λατινόφρονες]τόσον προσεγγίζω πρὸς τὸν Θεὸν καὶ πρὸς τοὺς Ἁγίους, καὶ ὅσον περισσότερον χωρίζομαι ἀπὸ αὐτοὺς τόσον περισσότερον ἑνοῦμαι μὲ τὴν ἀλήθειαν».[32] Λέει ὁ Ἅγιος: «Ὅσοι προσποιοῦνται ὅτι ὁμολογοῦν τὴν ὑγιῆ πίστη, κοινωνοῦν [μνημονεύουν] δὲ μὲ τοὺς ἑτερόφρονες, ἂν μετὰ ἀπὸ τὴν σύστασή σας δὲν ἀπομακρυνθοῦν ἀπὸ αὐτούς, ὄχι μόνο νὰ τοὺς ἔχετε ἐκτὸς Ἐκκλησίαςἀλλὰ οὔτε ἀδελφοὺς νὰ τοὺς ὀνομάζετε».[33]
Καὶ γιά τόν ὅσιο Νεόφυτο τόν Ἔγκλειστο «ἡ ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τοὺς Παπικοὺς ἐντάσσει τὸν κοινωνοῦντα στὰ ἀναθέματα τῶν Συνόδων καὶ στὸν πυθμένα τοῦ ἅδη.

Κλείνοντας θά ἀναφέρουμε τὰ λόγια τοῦ Πατριάρχου ἁγίου Γερμανοῦ Πατριάρχου Κ/πόλεως πρὸς τοὺς Κυπρίους λαϊκοὺς γιὰ τὴν ἀποτείχιση ἀπὸ τοὺς κληρικούς των, οἱ ὁποῖοι εἶχαν ὑποταχτεῖ στοὺς Λατίνους κατακτητὲς τὸν 12ο καὶ 13ο αἰῶνα.«...Ὅσοι τῆς καθολικῆς Ἐκκλησίας ἐστὲ τέκνα γνήσια, φεύγειν ὅλῳ ποδὶ ἀπὸ τῶν ὑποπεσόντων ἱερέων τῇ λατινικῇ ὑποταγῇ, καὶ μηδὲ εἰς ἐκκλησίαν τούτοις συνάγεσθαι, μηδὲ εὐλο-γίαν ἐκ τῶν χειρῶν αὐτῶν λαμβάνειν τὴν τυχοῦσαν· κρεῖσσον γάρ ἐστιν ἐν τοῖς οἴκοις ὑμῶν τῷ θεῷ προσεύχεσθαι κατὰ μόνας, ἢ ἐπ’ ἐκκλησίαις συνάγεσθαι μετὰ τῶν λατινοφρόνων·εἰ δ’ οὖν, τὴν αὐτὴν αὐτοῖς ὑφέξετε κόλασιν».[34]


«Τοῖς κοινωνοῦσιν ἐν γνώσει [τοῖς αἱρετικοῖς]ἀνάθεμα».
  Ζ΄ Οἰκουμενικῆ  Σύνοδος

Άγιος Παΐσιος ο Μέγας και οι Οικουμενιστές

Στις σελ.266-268 ἀναφέρει την περίπτωση τοῦ Μοναχοῦ που εἶπε στο Ἐβραῖο "ἲσως εἶναι ἒτσι καθώς σύ λέγεις" και εὐθύς ἒχασ...